Мета роботи:
Дослідити залежність сили струму
від напруги в колі з напівпровідниковим діодом; ознайомитися з поняттям «чорної
скриньки»; сформувати розуміння односторонньої провідності діода та розвивати
дослідницькі навички учнів.
Обладнання:
·
джерело постійного струму (3–6 В);
·
резистор (обмежувальний);
·
амперметр;
·
вольтметр;
·
напівпровідниковий діод (наприклад, 1N4148 або аналог);
·
перемикач або ключ;
·
набір з’єднувальних проводів;
·
лабораторна «чорна скринька» (коробка з двома виводами, усередині якої
встановлено діод).
Правила техніки
безпеки:
1.
Перед увімкненням кола перевір правильність з’єднань.
2.
Не перевищуй граничну напругу на діоді (до 1 В у прямому напрямку).
3.
Не торкайся контактів під час роботи з колом.
4.
Після закінчення вимірювань обов’язково розімкни коло.
Теоретичні
відомості:
Напівпровідниковий діод — це елемент,
який пропускає струм лише в одному напрямку (від анода до катода).
При подачі напруги у «прямому напрямку» (анод позитивний) опір діода малий.
При «зворотному напрямку» (анод негативний) опір діода дуже великий — струм
майже не протікає.
Такі властивості використовують у
випрямлячах, датчиках, світлодіодах.
У досліді діод захований у «чорній скриньці», і завдання учня —
експериментально визначити, який саме елемент усередині.
Хід роботи
(варіант 1 — для початкового рівня):
скринька» → ключ → назад до джерела.
2.
Увімкни коло й виміряй силу струму при підключенні у першому напрямку. Результат вимірювань запишіть у
таблицю.
Напрям
підключення |
Напруга U, В |
Сила струму I, А |
Прямий |
||
Зворотний |
3.
Переверни полярність підключення «чорної скриньки» (поміняй дроти місцями).
4.
Знову виміряй силу струму. Результат вимірювань запишіть у таблицю.
5.
Порівняй отримані значення.
6.
Зроби висновок: у якому напрямку струм проходить, а в якому — ні?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Хід роботи
(варіант 2 —дослідницький підхід):
Розглянь деталі, які використовуються в досліді.
Зверни увагу на позначення діода:
символ →|— означає напрям прямого
струму (від анода до катода).
У «чорній скриньці» ці позначення приховані — тобі потрібно визначити напрям
самостійно, експериментально.
2. Збирання електричного кола
Паралельно “чорній скриньці” під’єднай вольтметр для вимірювання напруги.
На початку підключи елемент у довільному напрямку (припускаємо, що це пряме
вмикання).
3. Проведення вимірювань у
прямому напрямку
1. Встанови
мінімальну напругу (приблизно 0,1 В).
2. Увімкни коло,
виміряй силу струму I1_ та напругу U1.
3. Збільшуй напругу
поступово (через кожні 0,1–0,2 В) до 0,8–1,0 В.
4. Для кожного
значення запиши результати в таблицю.
№ |
Напруга U, В |
Прямий напрям |
Pворотний
напрям |
||
Сила струму I, мА |
Опір R, Ом |
Сила струму I, мА |
Опір R, Ом |
||
1 |
0.1 |
||||
2 |
0.2 |
||||
3 |
0.3 |
||||
4 |
0.4 |
||||
5 |
0.6 |
||||
6 |
0.8 |
||||
7 |
1.0 |
5. Обчисли опір
R=U/I (у разі якщо I≠0).
4. Проведення вимірювань у
зворотному напрямку
1. Вимкни коло й поміняй
полярність підключення «чорної скриньки» (перестав дроти місцями).
2. Повтори ті самі
кроки, змінюючи напругу від 0,1 В до 1 В.
3. Спостерігай, як
змінюється сила струму — чи проходить він крізь елемент?
4. Запиши
результати до тієї ж таблиці, зазначивши напрям підключення.
6. Побудова графіка
На координатній площині побудуй вольт-амперну характеристику:
- по осі абсцис
(горизонтальній) — напруга U,
·
по осі ординат (вертикальній) — сила струму I.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Нанеси на один графік дві криві — для прямого та зворотного напрямків.
🔹 Зверни увагу:
- у прямому
напрямку струм різко зростає після певної напруги (приблизно 0,6–0,7 В);
- у
зворотному напрямку струм практично дорівнює нулю (опір дуже великий).
7. Аналіз результатів і висновок
- Порівняй
отриману характеристику з графіком залежності для звичайного резистора
(який описується законом Ома).
- Зроби
висновок: чи виконується закон Ома для діода?
- Визнач, у
якому напрямку «чорна скринька» пропускає струм.
- З’ясуй,
який тип елемента був усередині скриньки.
8. Розширене дослідницьке
завдання (для групової роботи):
1. Заміни діод на світлодіод
(LED) — що зміниться в спостереженнях?
2. Виміряй
напругу, за якої починає світитися світлодіод — це поріг відкривання.
3. Порівняй поріг
відкривання для червоного, зеленого та синього світлодіодів.
4. Зроби висновок:
як колір світіння пов’язаний із енергією електронів у напівпровіднику?
Додаткове
експериментальне завдання:
Порівняй поведінку діода і
звичайного резистора у тому самому колі.
Який елемент має лінійну залежність між струмом і напругою, а який — ні?
Як це видно на графіку?
Рефлексія
діяльності учнів:
·
Що я сьогодні відкрив для себе нового?
·
Як експеримент допоміг мені зрозуміти властивості діода?
·
Чи вдалося мені «розкрити» загадку чорної скриньки?
·
Де в повсякденному житті використовуються діоди?
Запитання для
допитливих до ChatGPT:
1.
Як працює світлодіод і чим він відрізняється від звичайного діода?
2.
Чому у випрямлячах струму використовують саме діоди?
3.
Що відбудеться, якщо послідовно з’єднати два діоди назустріч один одному?
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.