Мета. На досліді спостерігати явище електромагнітної індукції, дослідити умови за яких виникає індукційний струм у котушці та від чого залежить його величина.
Правила техніки безпеки.
1. Приступати до виконання роботи можна тільки з дозволу вчителя.
2. Складання електричного кола проводьте у такій послідовності: починаючи
від вимикача, з’єднуйте всі елементи, через які протікатиме струм. Залишіть
вільними провідники, які будуть під’єднуватися до джерела струму.
3. Складене електричне коло можна вмикати лише з дозволу вчителя.
4. Якщо під час роботи виявлено несправності, негайно вимкніть
електроживлення і повідомте про це вчителя.
5. Після закінчення роботи вимкніть джерело електроживлення, розберіть
електричне коло, приведіть в порядок робоче місце.
Теоретичні відомості.
Явище електромагнітної індукції
полягає у виникненні електричного струму в замкнутому провіднику під дією
зовнішнього змінного магнітного поля. Змінне магнітне поле утворюється під час
руху постійного магніту або внаслідок зміни величини сили струму у провіднику.
Струм, який виникає у провіднику внаслідок дії зовнішнього змінного магнітного
поля, називають індукційним.
На лабораторній роботі ви
дослідите за яких умов створюється у провіднику індукційний струм, від чого
залежить його величина.
Хід роботи.
Дослід І.
Виникнення індукційного струму в котушці під дією змінного магнітного поля
рухомого магніту.
1. Під’єднайте
котушку до міліамперметра.
2. Спостерігаючи
за шкалою міліамперметра (гальванометра), внесіть магніт у котушку. Зафіксуйте у який бік
відхилилася стрілка.
3. Спостерігаючи
за шкалою міліамперметра, вийміть магніт з котушки. Зафіксуйте у який бік
відхилилася стрілка. Зробіть висновок.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Знову вставте
постійний магніт у котушку. Спостерігайте за шкалою міліамперметра, чи
виникатиме індукційний струм в котушці, коли постійний магніт відносно котушки
буде нерухомим.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Рухаючи магніт
із різною швидкістю відносно котушки спостерігайте за тим, чи на однаковий кут
відхиляється стрілка міліамперметра та зробіть висновок чи залежність сила
індукційного струму від швидкості руху постійного магніту.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Переміщайте
котушку відносно нерухомого постійного магніту. Спостерігайте, чи виникатиме
індукційний струм та чи залежить напрям індукційного струму від напрямку та
швидкості руху котушки.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Під’єднайте
одну із котушок до міліамперметра та вставте залізне осердя.
зверху на осердя першої.
3. Спостерігаючи за показами міліамперметра замкніть електричне коло другої котушки.
Чи виникає при цьому індукційний струм у першій котушці? Скільки часу він триває та у яку сторону відхилилася стрілка міліамперметра?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Розімкніть коло
другої котушки та спостерігайте за шкалою міліамперметра: чи виникає
індукційний струм у першій котушці, у який бік відхиляється стрілка
міліамперметра.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаткове експериментальне завдання.
Замкніть електричне коло другої котушки. Коли стрілка міліамперметра зупиниться починайте змінювати силу струму в колі за допомогою реостата.
Дослідіть за яких умов виникає індукційний струм у першій котушці.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Люблю фізику❤️
ВідповістиВидалити-легкая легчайшая. -для кого? - ДЛЯ ВЕЛИЧАЙШЕГО!!
ВідповістиВидалитиКогда то был философ Ясо Субибу 45 р. до н.е
ВідповістиВидалитиНе имей 100 друзей а имей их подруг. Философ Ядол Боёб
ВідповістиВидалитиЯсно
ВідповістиВидалити